Oatmeal variaties

Hi! Vandaag heb ik een artikel wat al super lang op de planning staat, maar die ik nog nooit heb gepost, mijn havemout variaties. Ik heb sinds ik havermout eet als ontbijt heel veel leuke variaties bedacht op het simpele recept, dus die moest ik met jullie delen. Ik eet nu al ongeveer een jaar bijna elke dag havermout als ontbijt en het bevalt me heel goed! Maar de hele tijd het basisrecept eten is ook een beetje saai, dus ik heb er wat variaties op bedacht. Kijk mee en misschien kun jij deze variaties ook proberen!

Basis recept

Allereerst heb je natuurlijk een basisrecept nodig voor je oatmeal. Er zijn heel veel verschillende manieren om havermout te maken, en het ligt heel persoonlijk hoe je hem wil hebben, maar dit is mijn manier. Ik maak mijn havermout met melk en ik houd wel van een wat dikkere pap, dus ik doe er redelijk veel havervlokken erbij (:

DSCF0014a

Ik gebruik dit schattige mueslischaaltje om mijn havermout in te maken. Deze giet ik vol met melk en zet ik in de magnetron. Ik verwarm hem 1,5 minuut op 800 Watt, maar per bakje kan dit verschillen hoe warm hij moet. Probeer dus zelf wat uit wat jij het beste vindt. Daarna haal ik het schaaltje uit de magnetron en gooi ik er vier eetlepels havermout bij. Daarna roer ik het door en laat ik het even staan, zodat de pap goed kan trekken, als dat zo heet haha. Daarna kijk ik even en gooi ik er naar smaak nog wat havermout bij.

DSCF0015a

Dit is dan je basishavermout! Laat hem niet te lang afkoelen, koud is hij minder lekker (: Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best wel lui ben en dan gewoon mijn havermout zo eet, zonder iets erin. Het smaakt wel heel basic, maar daar wen je wel aan. Nu je het basisrecept kent, kun je aan de slag met de variaties. Kijk mee naar mijn favoriete combinaties:

Maple Syrup // Simple but sweet

Deze variatie is misschien niet de gezondste, maar wel een erg lekkere! En een old but gold, want als ik vroeger havermout at, at ik het altijd met stroop of, als we dat in huis hadden maple syrup. Maple syrup is wat dunner dan gewone stroop, en heeft een wat authentiekere smaak vind ik. Ik vind het erg lekker! In je havermout geeft het net wat meer smaak en wat meer zoetigheid. Deze variant is trouwens ook fijn als je geen tijd hebt. Gewoon wat stroop er op gieten en klaar!

DSCF0022a

Hagelslag // Chocolate fantasy

Ook deze variatie is niet super gezond, maar daar gaat het even niet om. Voor deze variant gooi je wat hagelslag over je havermout, en klaar! De hagelslag geeft een lekkere chocoladesmaak aan je havermout. Wat ook erg leuk is aan deze variant, als je even wacht wordt je melk chocolademelk, doordat de hagelslag afgeeft (: Als je geen hagelslag in huis hebt, kun je ook gewoon cacaopoeder gebruiken, ik denk dat de smaak redelijk hetzelfde is!

Pindakaas & Banaan // Like a monkey

IMG_1638a

Over de combinatie van banaan en pindakaas had ik veel gelezen en deze werd erg aanbevolen. Natuurlijk moest ik deze variatie ook proberen! De pindakaas in je havermout krijgen was nogal lastig, aangezien je heel goed moet roeren voordat het mooi oplost. Ik gebruikte ongeveer een theelepel pindakaas. Daarna leg je een halve banaan in plakjes er bovenop. Ik vond deze variatie niet heel geweldig. De pindakaas in havermout vond ik niet zo lekker, maar de banaan daarentegen was wel erg lekker! Maar als jij wel een pindakaas fan bent, moet je deze zeker proberen.

Appel, kaneel, rozijnen // Autumn appel pie

DSCF0019a

Ah, ik heb nu alweer zin om deze variatie te proberen als ik de foto zie! Deze variatie smaakt naar appeltaart, no joke. De appel, kaneel en rozijnen zorgen wel voor een vol bakje, je moet wel wat honger hebben voor deze variatie. Ook kost het maken het langste van alle variaties, maar dan heb je ook wel wat (: Ik gebruik voor deze variatie een kleine appel in stukjes gesneden, een beetje kaneel (niet uitschieten!) en een handjevol rozijnen.

Bessen // Berrylicious 

Aardbeienvariant

Als laatste de berryvariant. Bessen in je havermout is altijd een goed idee! Ze smaken heerlijk in combinatie met je havermout, je gooit ze zo in je bakje erbij en ze smaken heerlijk fruitig. De bessen die ik vaak in mijn havermout doe zijn aardbeien, bosbessen (yumm), bramen, frambozen, kruisbessen (beetje zuur), maar je kunt ook gedroogde bessen gebruiken, zoals gedroogde cranberry’s. En deze variant is natuurlijk heel gezond (:

Dit zijn mijn meest gegeten variaties in mijn havermout. Ik ben dus groot fan van havermout, en ik zou zeggen, probeer het een keer! Het is weer eens wat anders dan gewoon brood (: Sommige mensen zijn er verslaafd aan, anderen vinden het helemaal niks, de meningen zijn sterk verdeeld. Maar met deze variaties maak je je havermout in ieder geval een stuk lekkerder (:

Wat vind jij van havermout? En hoe eet jij je havermout altijd? Heb jij nog een heerlijke variatie? 

xx Hillene

 

FacebookEmailPinterest

3 Comments

  1. Anouk 9 oktober 2014

    Yummie wat een lekkere variaties! Ik ben gek op havermout!

    Beantwoorden
  2. Esther 10 oktober 2014

    Hmmm, de appel-kaneel-rozijn variant lijkt me het lekkerst!

    Beantwoorden
  3. Milou 10 oktober 2014

    Lekker, ik ga er een paar uitproberen:-)

    Beantwoorden

Geef een reactie